Opatření ke snižování počtu dětí s odkladem školní docházky
Projekt spočívá v několika dílčích aktivitách naší školy, jež jako celek napomáhají rozvíjet děti v oblastech, jež jsou důležité pro školní zralost a které se při posuzování způsobilosti dětí ke školní docházce posuzují.
Školní zralost je fyzická a duševní připravenost dítěte pro vstup do školy, která je výsledkem předchozí etapy vývoje dítěte. Školní zralost dítěti umožňuje osvojovat si s úspěchem školní dovednosti a znalosti.
Je důležité zmapovat následující oblasti:
- Verbální (výslovnost, komunikační dovednosti).
- Grafomotorika (držení psacího materiálu ...).
- Percepce (zraková, sluchová, diferenciace, syntéza, analýza).
- Myšlení, paměť, pozornost = kognitivní procesy (vydrží v klidu pracovat, rozumí).
- Základním pojmům – (geometrické tvary, barvy, číselná řada ...)
- Všeobecné znalosti (intenzivní zájem o vše ...písmena...).
- Sociální dovednosti (schopnost komunikace, respektování pravidel skupiny...).
Aktivity ke snižování počtu dětí s OŠD
- ŠVP – předčtenářská a předmatematická gramotnost – naplňování cílů vyrovnává nerovnoměrnosti vývoje dětí (= jeden z cílů předškolního vzdělávání ve Školském zákoně).
- Projekt spolupráce MŠ a ZŠ (vzájemné návštěvy, předání informací...).
- Minikurs Grafomotorika s učitelkou ZŠ – i pro mladší děti.
- Komunikace s rodiči – upozornění na problematické oblasti.
- Diagnostiky, vývojové řady, portfolia dětí – sleduje se individuální pokrok dětí v logopedické péči – vstupní depistáž a celoroční garance práce logopedické asistentky naší školy – zajišťuje SPC Březejc jako koordinátor logopedického vzdělávání v kraji Vysočina.
- Diagnostika školní připravenosti – realizují učitelky mateřské školy, které absolvovaly odbornou přípravu.